TSTOS PAROLA

TAISTELUOSASTO

23.-24.7.2016 | Ilveskallio, Hattula

Säännöt ja peliohjeet


Tapahtuman säännöissä on pääosin noudateltu ruotsalaisen Berget Eventsin tapahtumissa käytettyjä sääntöjä niiden toimivuuden ja kansainvälisen tunnettavuuden takia.

Suojalasit:

  • Pelissä saa käyttää ainoastaan yleisesti hyväksyttyjä maskeja tai suojalaseja. Maski tai suojalasit on pidettävä aina päässä pelin ollessa käynnissä.
  • Sankalasit ovat kielletty alle 18-vuotiailta. Alle 18-vuotiaiden tulee käyttää hihnalla varustettuja suojaimia. Hammas-suojien käyttö on myös suositeltua
  • Epäilyttävät suojaimet testataan jo pelaajan oman turvallisuuden vuoksi ennen pelin alkua yleiseltä ampumaetäisyydeltä tehokkaalla airsoft-aseella. Mikäli suojain rikkoontuu testissä, ei pelinjärjestäjä sitä korvaa.

Osumat:

  • Osuma ilmaistaan huudolla ”Osuma” tai ”Hit” ja/tai näyttävällä eläytymisellä ja laittaa esille oranssin raatohuivin. Raatohuivin tulee olla tarpeeksi iso ja näkyvä!
  • Selviä kimmokkeita talon/ajoneuvon seinistä ei lasketa osumiksi.
  • Osumat pelaajan kannossa olevaan aseeseen tuhoavat aseen. Aseen korjaus tapahtuu käymällä oman osapuolen tukikohdassa tai respauspisteessä.
  • Osuma mihin tahansa pelaajan varusteeseen tai koteloituun/selässä säilytettävään aseeseen lasketaan osumaksi.

Haavoittuminen:

  • Mikäli haavoittunutta ei hoideta 10 minuutin aikana hän eliminoituu.
  • Haavoittuneen pelaajan voi käydä puukottamassa, jolloin hän tippuu automaattisesti. Maassa makaavia(haavoittuneita) pelaajia ei saa ampua.
  • Haavoittunut pelaaja voi kutsua lääkintämiestä, mutta ei voi kertoa tapahtumista ympärillään.
  • Haavoittunut pelaaja voidaan hätäsiirtää turvallisempaan paikkaan, mutta siirron aikana pelaaja tai auttaja eivät pysty käyttämään aseitaan.

Lääkintä:

  • Pelaajan pelissä voi hoitaa oman tai vastapuolen lääkintämies tai siviililääkäri.
  • Lääkintämiehellä saa olla kannossaan 10kpl haavanauhoja, jotka voi täydentää käymällä oman osapuolen tukikohdassa/respapisteellä.
  • Haavanauhat tuovat peliin lääkintämiehet itse!
  • Lääkintämiehiä voi olla 1/ryhmä ja hänen tulee kantaa oikeassa kädessään lääkintämiehenmerkkiä/-hihanauhaa.
  • Haavoittuneen hoito kestää 2min (120s), jonka jälkeen pelaaja ja lääkintämies voivat jatkaa normaalisti peliä.
  • Kerran sidottu pelaaja tippuu seuraavasta osumasta.

Uudelleensyntyminen:

  • Uudelleensyntyminen tapahtuu oman osapuolen respapisteellä, rallypoint-kätköllä tai tukikohdassa aina tasatunnein (xx:00) ja puolitunnein (xx:30).
  • Komppanian- ja pataljoonan päälliköt uudelleensyntyvät ”tupla-ajalla” eli odottavat kaksi respausta.
  • Suojalasien poistaminen uudelleensyntymispaikalla ei ole sallittua.
Poikkeukset siviileillä, ETYJ ja YK – pelaajille:
  • Näillä pelaajilla on haavanauhan sitomisen jälkeen vielä käytävä lääkärin hoidossa 60min sisällä tai eliminoituvat vammoihin.
  • Hoitoa voi antaa ainoastaan siviililääkäri, joka kestää 2min ja hoidon jälkeen potilaan on vielä käytävä lepäämässä lääkärin asemalla 15min ajan, kunnes voi jatkaa peliä normaalisti.
  • Henkilöt uudelleensyntyvät lääkärin asemalle, tai pelinjohdon erikseen ohjeistamaan paikkaan.
  • Uudelleensyntyminen tapahtuu 60min lääkärin asemalle saapumisen jälkeen.
  • Pelaajan hahmo säilyy pelissä lähtökohtaisesti uudelleensyntymisestä huolimatta, mutta erikseen ohjeistettaessa se tuhoutuu.

Respa- ja resurssipisteet:

  • Pelissä on käytössä Ehasan valmistamat lippuboksit.
  • Lipun valloitus kestää 30-minuuttia osapuolen värisen napin painalluksesta.
  • 30-minuutin jälkeen lippu antaa äänimerkin ja pelaajalla on minuutti aikaa painaa osapuolen väristä nappia, minkä jälkeen lipun väri vaihtuu osapuolen väriseksi.
  • Tieto lipun valtaamisesta lähtee status.ehasa.org -sivustolle ensimmäisestä painalluksesta.
  • Status.ehasa.org kautta voi seurata suorana lippujen ja pisteiden tilannetta.
  • Respapiste: Osapuoli voi uudelleensyntyä valtaamaltaan pisteeltä.
  • Resurssipiste: Lippujen aktivoitumisesta aina 60min välein lippua hallitseva osapuoli saa pisteitä omalle osapuolelleen, jotka kartuttavat oman osapuolen resursseja ja auttavat osapuolikomentajia saavuttamaan pelinjohdon antamia tavoitteita. Resurssipisteeltä EI VOI UUDELLEENSYNTYÄ.

Rallypoint-kätkö:

  • Kätkön tunnistaa pienestä kolmioteltasta/pressusta, huomionauhalla ympäröidystä uudelleensyntymisalueesta ja osapuolen värisestä lipusta. (Päivitetty 7.6)
  • Kätkö on kuluva resurssi, joka on sidottu tiettyyn määrään uudelleensyntymisresursseja. Teltan sisällä on resurssitaulu, johon merkataan käytetyt uudelleensyntymiset. Respaaminen tapahtuu normaalisti tasatunnein (xx:00) ja puolitunnein (xx:30). (Päivitetty 7.6)
  • Kätkö on osapuolelle annettava uudelleensyntymispaikka, jonka voi perustaa vapaasti osapuolen parhaaksi näkemään paikkaan.
  • Osapuolen on mahdollista hankkia lisää resursseja ja Rallypoint – kätkön sijaintia saa koska tahansa muuttaa.
  • Kätkön voi saattaa toimintakyvyttömäksi varastamalla resurssitaulut. Tauluja voi käyttää oman kätkön toiminnassa. (Päivitetty 7.6)

Peliraha:

Pelissä tulee olemaan pelinjohdon jakamaa rahaa. Rahalla on merkitystä eniten siviileille, mutta myös normaalit pelaajat saattavat päästä käsittelemään pelirahaa.

Puukottaminen:

  • Muuhun kuin haavoittuneen puukottamiseen, tarvitset oikeannäköisen kaupallisen/itsetehdyn bufferiteräaseen (puukko, keittiöveitsi, kirves tai vastaavan näköinen pehmolelu).
  • Bufferipuukolla tulee koskettaa kevyesti kohdetta ja sanoa ”Puukko” tai ”Knife Kill”.
  • Puukotettu vaikertaa hiljaisesti ja jää hiljaa makaamaan paikoilleen.
  • Puukotettu makaa haavoittuneena maassa 10min, ellei häntä puukoteta uudestaan. Tällä halutaan vaikeuttaa julkisesti tehtyjen murhien onnistumista. LARP-tilanteissa toivomme eläytymistä!

Tainnutus:

  • Tainnutus on hyvä keino, kun halutaan hallita hankalaa henkilöä tai päästä tilanteesta karkuun ilman toisen osapuolen eliminoimista. Erittäin suositeltua LARP-tilanteissa.
  • Tainnutuksessa täytyy kohde yllättää takaapäin, koskettaa päätä kädellä ja ilmoittaa ”Knock Out” tai ”Tainnutus”
  • Kohde kaatuu maahan hiljaa ja pysyy paikoillaan 5min ajan hiljaa.
  • Herätessään kohde ei muista mitä 5min tainnutuksen aikana tapahtui.
  • Kypärää päässään pitävää pelaajaa ei voi tainnuttaa.

Itsemurha- ja tienvarsipommit:

  • Pelinjärjestäjä määrää itsemurha- ja tienvarsipommien käytöstä.
  • Pommin laukeamisen tiedät joko kovasta merkkiäänestä, pyroteknisestä efektistä tai savuheitteestä
  • Pommin käyttäjä osoittaa haavoittuneet pelaajat
  • Pommin vaikutusalue on n. 10x10m
  • Itsemurhapommittajia koskevat normaalit osumasäännöt. Haavoittunut ei voi laukaista pommia.

Ruumiintarkastus:

Pelaaja voidaan tarkistaa seuraavin tavoin:

  1. Pelaaja ei halua tulla tarkastetuksi. Pelaajan on luovutettava kaikki pelillinen tavara tarkastajalle eikä hän voi käyttää aseita tarkastuksen jälkeen.
  2. Pelaaja haluaa tulla tarkastetuksi. Pelaajalle ilmoitetaan tarkastuksesta ja että hän voi keskeyttää sen milloin haluaa. Löytämättä jääneitä aseita voi käyttää tarkastuksen jälkeen
  3. Pelaaja ei halua tulla tarkastetuksi ja haluaa pois tilanteesta. Pelaajan on luovuttava kaikesta pelillisestä tavarasta eikä häntä voida viedä kuulusteltavaksi
Ruumiintarkistuksessa löytyneet tehtävien tavarat, peliraha ja muut pelilliset elementit voidaan ottaa pois.

Vangit:

  • Pelissä saa ottaa vangiksi toisen pelaajan. Vankeja voi kuulustella, vangeista voi vaatia lunnaita ja vankeja voi tarvittaessa teloittaa jne.
  • Pelaajan jäädessä vangiksi, tämän aseen voi takavarikoida. Takavarikointi tapahtuu joko ottamalla ase pois pelaajalta pelaajan suostumuksella (tällöin pelaaja voi siis napata aseen ja käyttää tätä) tai merkkaamalla ase värikkäällä (esim. punaisella) teipillä.
  • Jos vangittu pelaaja karkaa/vapautetaan, voi teipattua asetta käyttää vasta 5 minuutin kuluttua.
  • Vangittu pelaaja voi puukottaa ainoastaan löytämättömällä bofferipuukolla. Myös tainnuttaminen on sallittua.
  • Vangitun pelaajan asetta ei saa ottaa omaan käyttöön

Jalkaväkimiinat:

  • Jalkaväkimiinoina toimivat kaikki äänen tai efektin tuottavat objektit, jotka laukaistaan jonkinlaisella ansalla.
  • Jos laukaiset tällaisen miinan, kaikki 3m säteellä miinasta haavoittuvat.
  • Mahdolliset roskat miinasta tulee poistaa jo ennen asettamista tai laukeamisen jälkeen pelaajien toimesta.

Käsikranaatit:

  • Käsikranaatteina toimivat kaupallisesti myytävät kuulakranaatit, jotka haavoittavat kuulan osumasta.
  • Kovaa paukahtavia äänikranaatteja saa käyttää. Kranaatin käyttämisestä on kuitenkin varoitettava ennen sen heittämistä. (Päivitetty 20.7)
  • Ainoa äänikranaatti, jota pelissä saa käyttää, on Berget Eventsin kehittämä B.A.P.S – kranaatti tai sen kopio.
  • BAPS toimii ainoastaan rakennuksissa yhdessä huoneessa tai telttoissa. Huoneiden välillä täytyy olla selkeä oviaukko, pelkkä väliseinä ei riitä. (Ilveskalliolta suurin osa rakennuksista vain väliseinillä, osassa erillisiä huoneita)
  • BAPS kranaatti pitää muutamasta sekunnista aina 10sek ajan ääntä, jonka aikana kaikki huoneen sisällä olevat haavoittuvat.
  • Kun ääni lakkaa, voi tilaan astua vapaasti ja kranaatin käydä poimimassa ja aktivoida omistajan toimesta.

Panssarimiinat:

  • Panssarimiinoina toimivat värikkäät frisbeet tai keltaiset puiset ”panssarimiinat”, joista löytyy Ehasan merkkaama logo/teksti eli niitä saa vain oman osapuolikomentajan kautta käyttöön rajallisen määrän. (Päivitetty 7.6)
  • Panssarimiinoilla ei ole muuta funktiota kuin estää ajoneuvoja kulkemasta tietä pitkin.
  • Jos ajoneuvo epähuomiossa ajaa miinan päältä, tuhoutuu se täysin ilman mahdollisuutta korjaukseen/henkilöstön jalkautumiseen.
  • Panssarimiinat täytyy asetella uralle niin, että niitä ei voi kiertää, jotta tie on täysin tukittu.
  • Yhden panssarimiinan asentamiseen tai purkamiseen menee aina 1min.
  • Panssarimiinan voi asentaa ainoastaan ”Engineer”-merkillä/hihanauhalla varustettu pelaaja. Merkissä tulee olla jako-avain, muuten merkin tyyli vapaa. Ehasalla tulee olemaan paikanpäällä myytävänä sopivia merkkejä. (Päivitetty 7.6)

Lukitut huoneet/tilat:

  • Kentällä voi olla ovia/aukkoja, jotka on peitetty ja peitteen päälle on merkitty iso X kirjain, nämä tilat ovat lukittuja, eikä sen läpi voi kulkea kuin proppiavaimen kanssa.
  • Aukon voi myös murtaa/räjäyttää pelinjohdolta saaduilla murtopropeilla/räjähteillä. Murron voi tehdä ainoastaan ”Engineer”-pelaaja itsenäisesti ja siinä kuluu 2min. Räjäytys täytyy valvoa pelinjohdon toimesta.
  • Lukitun tilan toiselta puolelta ei voi ampua peitteen läpi/välistä.

Ajoneuvot:

  • Pelissä on käytössä sekä ingame- että offgame-ajoneuvoja.
  • Offgame/tuhoutuneet-ajoneuvot on merkitty oranssilla lipulla+hätävilkuin.
  • Ingame-ajoneuvot on merkitty oman osapuolen värisellä lipulla tuulilasissa/etupuskurissa ja näkyvästi esillä olevalla lipulla (40cmx20cm).
  • Ajoneuvojen maksiminopeus pelissä on 30km/h.
  • Ajoneuvojen läheisyydessä tulee noudattaa erityistä varovaisuutta.
  • Osa ajoneuvoista kulkee teloilla ja näinollen em. ajoneuvojen läheisyyteen ei tule mennä ajoneuvon ollessa käynnissä, ellei ajoneuvon miehistö erikseen ohjeista.
  • Ajoneuvon matkustajat eivät saa ampua alle päätä pienemmistä raoista esim. lavan lautojen välistä ja tällaiset tulee omistajan peittää.
  • Jos ajoneuvon ikkunoista aiotaan ampua, tulee ikkunat olla asetettu täysin auki ja teipattava pysymään paikoillaan.
  • Vihollisen ajoneuvon ovia ei vastapuoli saa avata, jotta vältytään vaaratilanteilta.
  • Pelaajat voivat ottaa peliin omia ajoneuvojaan. Ajoneuvot tulee tarkastuttaa pelinjohdolla ennen tapahtumia, esimerkiksi lähettämällä kuva ajoneuvosta [javascript protected email address]
  • Tuodessasi tapahtumaan oman peliajoneuvon, joudut allekirjoittamaan vastuunvapautuslomakkeen liittyen ajoneuvon mahdollisesti kärsimiin vaurioihin kuulaosumista yms. (Pävitetty 7.6)

Ajoneuvojen tuhoaminen, korjaaminen ja uudelleensyntyminen:

Päivitetty 7.6

  • Normaalit kuulasäännöt eivät koske ajoneuvon kiinteää katto-asetta. Ampuja/ajaja/muu henkilöstö ottaa normaalisti osuman.
  • Ajoneuvon voi tuhota pelinjohdolta vuokratuilla tai itse hankituilla 40mm TAG Paladin värikranaateilla.
  • Kranaatin kanssa on noudatettava ehdotonta varovaisuutta, jotta sillä ei osuta pelaajiin autossa tai sen läheisyydessä. Kranaattien käyttäjien on ilmoitettava käytöstä ja allekirjoitettava sitoumus sääntöjen noudattamisesta ilmoittautuessaan tapahtumaan.
  • Kranaatin osuessa ajoneuvoon (mielellään kuljettajan näkökenttään) ajoneuvo tuhoutuu.
  • Raskaasti panssaroidut ajoneuvot, kuten panssarivaunut vaativat kaksi osumaa (Päivitetty 13.7)
  • Ajoneuvon tuhoutuessa, kuljettaja painaa kerran tööttiä pitkään, sytyttää hätävilkut ja nostaa oranssin lipun esille.
  • Ajoneuvon tuhoutuessa, myös kuljettaja ja ampuja tuhoutuvat. Muulla henkilöstöllä on 15sek aikaa poistua ”palavasta” ajoneuvosta tai eliminoituvat.
  • Ajoneuvon tuhoutumisen jälkeen, tulee odottaa vähintään 10min ennen kuin se saa lähteä tukikohtaan. Kuljettajan on pysyttävä ratissa ja oltava valmis siirtämään ajoneuvoa, mikäli offgame-autolla on tarve päästä ohi.
  • Tuhottuun ajoneuvoon voi ottaa kyytiin tippuneita pelaajia.
  • Tuhotun ajoneuvon voi korjata Engineer merkin omaava pioneeripelaaja, jonka on koskettava auton konepeltiin(!) 15min ajan, jonka jälkeen auto on korjattu ja voi jatkaa normaalisti. Seuraava osuma tuhoaa auton ja se on edelleen korjattavissa.
  • Mikäli auto päättää siirtyä uudelleensyntymään, tulee sen palata oman osapuolensa tukikohtaan, jossa on erillinen ajoneuvojen uudelleensyntymispaikka. Tällä paikalla on pelinjohdon laittama ilmoitus, kuinka kauan ajoneuvojen uudelleensyntyminen kestää. Kestoon vaikuttaa resurssipisteiden määrä. Lähtötilanne on 1h ajoneuvon saapumisesta uudelleensyntymispaikalle.

Pyrotekniikka:

Pelissä käytetään pyrotekniikkaa vain pelinjohdon ohjeistamana. Mahdollisesta kuulon suojaamisesta käsketään erikseen.

Tykistötuli:

  • Osapuolilla saattaa olla mahdollisuus saada käyttöönsä rajoitettu määrä tykistötulta.
  • Tykistötuli tilataan oman johtoportaan kautta pelinjohdolta, joka tulee kuvaamaan savuin, pyroefektein ja äänimerkein tykistötulen.
  • Pelinjohto määrää, ketkä eliminoituvat tykistötulessa ja milloin se alkaa/loppuu.

Helikopterikuljetus:

  • Osapuolilla saattaa olla mahdollisuus saada käyttöönsä rajoitettu helikopterikuljetus, jolla se saa siirrettyä X määrän pelaajia minne tahansa päin pelialuetta.
  • Pelaajat kuljetetaan pelinjohdon toimesta Offgame-ajoneuvoilla tiputuspaikkaan.
  • Pelaajat ovat taas mukana pelissä hypättyään ulos ajoneuvosta.
  • Jos helikopteri laskeutuu lähelle vihollisen päätukikohtaa, saa vihollisen johto tiedon tästä 3min viiveellä pelinjohdolta.

UAV/Drone

Pelinjohto saattaa käyttää offgame/ingame tarkoituksessa kauko-ohjattavaa dronea. Droneen ei saa vaikuttaa millään tavalla ampumalla/yrittämällä tiputtaa se.

Kommunikointi:

  • Pelissä käytössä pelaajien omia VHF/UHF/PMR446-radioita, joten oman radion tuominen on suositeltavaa.
  • Pelialueen suuruudesta johtuen, myös (halvemman) GSM kantaminen mukana niin kommunikointiin, status.ehasa.org seuraamiseen kuin hätätapauksia varten, on suositeltavaa.
  • Jokainen osapuoli saa itse vaikuttaa oman kommunikointiverkkonsa rakentamiseen yhdessä pelinjohdon kanssa.
  • Radiotiedustelua ei ole rajoitettu, mutta häirintää ei saa tehdä.
  • Pelinjohto selvittää mahdollisuuksia asentaa väliaikaisia UHF-verkon toistimia alueelle kantavuuden parantamiseksi

Hihanauhat:

  • Hihanauhan tulee olla vähintään 3,5cm leveä, mieluummin jopa 11cm paremman omien tunnistettavuuden takia ja kiertää koko käsi.
  • Hihanauhassa tulee olla kirjoitettuna/kiinnitettynä oma kuulaportti ID numero. ID numeron saat pelinjohdolta ilmoittautumisen jälkeen.
  • Hihanauhaa tulee pitää vasemmassa kädessä näkyvillä, ainoastaan Punaisen ja Keltaisen tiedustelujoukkueen sekä Sinisen osapuolen ghillie-pukuihin naamioituneet pelaajat voivat pitää hihanauhaa vasemmassa jalassaan.
  • Komppanian ja Pataljoonan päälliköt merkitsevät itsensä lisäksi erillisellä merkillä, jotka pelinjohto jakaa näille henkilöille. Kuva merkeistä tulee tänne ennen peliä.

Osapuolten varusterajat:

  • Punainen osapuoli: Marpat, Cadpat, Vegetato, Multicam, Multicam Tropical, MTP, AOR 2, Digital Flora, ATACS FG, M90, M05, M91, M98, M84, M62.
  • Keltainen osapuoli: Flecktarn, DPM, Partizan, Flora, OD (Od, Od-Gorka, RG), Woodland (US, PL, CCE), Australian DPCU, Belgian woodland, Tigerstripe.
  • Sinen osapuoli: Maastokuviota ei ole rajoitettu, ryhmällä mieluiten sama maastopuku.
  • Muiden maastokuvioitujen pukujen käyttö pelissä ei ole sallittua, sallittuja maastokuvioita voi sotkea vapaasti puvuissa.
  • Aseet, asusteet ja varusteet eivät kuulu varusterajojen piiriin, vältä kuitenkin vihollisen värien käyttämistä.
  • Kokonaisia Ghillie pukuja/takkeja/housuja voivat käyttää ainoastaan Punaisen ja Keltaisen osapuolen tiedustelujoukkueen jäsenet sekä Sininen osapuoli. Näiden pukujen taustamaastokuviolla ei ole väliä, mutta suosittelemme oman osapuolen värejä.

Aseiden lähtönopeudet:

  • Normaalit sarjatuliaseet: 1.7J
  • Konekiväärit: 2J
  • Puoliautomaattitarkkuuskiväärit: 2,5J
  • Raskaat puoliautomaattitarkkuuskiväärit (M82 Barrett ja vastaavan kokoluokan): 3J
  • Kertatulitarkkuuskiväärit: 4J
Huomio:
  • Ake-kylässä sarjatulen ampuminen kielletty!
  • Yli 1.7J aseita käyttävillä tulee olla vara-ase (mieluiten alle 1J) lähitilanteita varten!
  • HPA-aseet tulee kronottaa pelinjohdon toimesta ja niihin asennetaan sinetti!
  • Aseet kronotetaan pelikuulalla ja teho lasketaan jouleissa!

Kuula- ja lipasrajat:

  • KK aseet: Rumpu/laatikkolippaat ilman kuularajaa tai 100 kuulaa/lipas.
  • Puoliautomaatti- ja kertatulitarkkuuskiväärit: 30 kuulaa/lipas.
  • Muut aseet: 100 kuulaa/lipas.
  • Hi-Cap lippaat kielletty pl. KK aseiden rumpu- ja laatikkolippaat tai aseet, joihin ei ole kaupallisesti saatavissa normaaleja lippaita.
  • Kannossa olevien lippaiden lisäksi pelaajat saavat kantaa 1200 (KK ampujat 5000) irtokuulaa mukanaan pusseissa/lippaanlataajissa. Kannossa olevat ammukset voi täydentää omasta tukikohdasta.

Offgame:

  • Osapuolten tukikohdat ja pelialueen kylät on rauhoitettu klo 0300-0900 välisenä aikana (pl. Sinisen tukikohta)
  • Pelaajien teltat ovat lähtökohtaisesti OFFGAME. Ainoan poikkeuksen tekee molempien osapuolien komentoteltta, joka on merkattu oman osapuolen lipulla.
  • Lisäksi osa siviilikylien rakennuksista/huoneista voi olla OFFGAME. Tällöin ne on erikseen merkattu huomionauhoin ja OFFGAME lapuin.
  • Pelaajat eivät saa käyttää OFFGAME alueiden sisätiloja piilopaikkana tai ampua sisään/ulos, OFFGAME alueen sisällä olevan henkilöstön tuhoamiseen riittää asiasta ilmoittaminen OFFGAME alueen oviaukolta, jonka jälkeen majoittujien on laitettava raatohuivi oviaukolle.

Muut säännöt

  • Päätä pienemmistä aukoista/raoista ei saa ampua
  • Sokkona ampuminen on kiellettyä, pelaajan täytyy aina nähdä mihin piippu osoittaa.
  • Pelissä voi esiintyä myös tässä kertomattomia pelimekaanikoita, jotka koskevat pääasiassa yksittäisiä tehtäviä, henkilöitä tai LARP-tilanteita.
  • Tällaisissa tilanteissa propin/tilanteen yhteydessä on aina ohjeistus ja pelaajien tulee eläytyä tilanteen mukaisesti. Ole siis valmis mihin tahansa ja suhtaudu tilanteeseen rauhallisesti.