TSTOS PAROLA

TAISTELUOSASTO

23.-24.7.2016 | Ilveskallio, Hattula

Juoni / Osapuolet

Taustatarina

Vuoden 2018 tammikuusta Suomen valtio ajautui historiansa toiseen sisällissotaan, kun poliittinen kiista monarkkian ajajien ja presidenttijärjestelmän kannattajien välillä muuttui ensin pienistä kahakoista muutamissa viikoissa täysmittaiseksi sodaksi, jonka yhteydessä kansa sekä myös puolustusvoimat jakautuivat kannattamaan eri puolia.

Monarkkian kannattajat ryhmittyivät viimeisimmäksi valitun presidentti Kaleva Punaisen taakse ja presidentti järjestelmän kannattajat Kalevan pahimman haastajan Matti Keltaisen taakse. Tässä sekasorrossa Ahvenanmaa päätti yksipuolisesti julistautua itsenäiseksi ja näin pysyä puolueettomana tilanteessa. Osa EU maista, mm. Ruotsi, tunnusti heti tämän uuden valtion synnyn, mutta kansainvälisesti Ahvenanmaa on vielä osa Suomea.

Kova talvi piti aluksi taistelevat osapuolet erillään toisistaan ja ne keskittyivät oman toiminnan suojaamiseen ja pienten vihollisryhmittymien tuhoamiseen. Talven väistyttyä taistelut ovat kiihtyneet ja molemmat osapuolet pyrkivät luomaan etulyöntiaseman murtaakseen rintamalinjat.

Tilanteen kehittyminen

Muu yhteiskunta

Kun kansa jakautui, hajosi osittain myös ympäröivä yhteiskunta. Vesi- ja energiajakelu ovat kärsineet kovia vaurioita taisteluiden seurauksena ja vain suurimmissa kaupungeissa kaukana rintamista on kyetty palauttamaan ne. Sodan seurauksena suvut, jopa perheet ovat hajonneet taistelemaan eri osapuolien riveissä tai tukena. Kuitenkin on myös paljon niitä sotaikäisiä miehiä ja naisia, jotka ovat päättäneet jättäytyä sodasta pois ja jääneet kotiinsa tai paenneet sitä.

Taistelevien osapuolien kohtelu siviilejä, niin vastapuolen kannattajia kuin puolueettomiksi itsensä luokittelevien kohdalla, on pysynyt pääasiassa kansainvälisten lakien mukaisina, muutamia yksittäistapauksia lukuun ottamatta.

Näiden takia YK ja ETYJ ovat esittäneet huolensa siviilien turvallisuudesta. Kuukausien neuvottelujen jälkeen ne ovat onnistuneet saamaan molemmat osapuolet takaamaan tarkkailijoiden turvallisuuden ja maassa on muutaman kuukauden toiminut ensimmäiset YK:n sotilastarkkailijat ja ETYJ:n siviilitarkkailijat vahtien, että sodan oikeussääntöjä noudatetaan.

Parola

Hämeenlinna sijaitsee Kanta-Hämeessä, aivan Helsingin ja Tampereen välissä. Lisäksi sen kupeessa sijaitsee Parolan varuskunta, joka on jo tuhoutunut. Parolan Ilveskalliossa on kuitenkin puolustusvoimien varastoja, joissa osapuolet uskovat olevan edelleen säilössä pääosa puolustusvoimien raskaista panssareista.

Ainoa ongelma on, että varastoista viimeiseksi vastannut upseeri päätti ennen tilanteen eskaloitumista sisällissodaksi, ja katoamistaan, panostaa ne täyteen räjähteillä ja lukita ne niin, että vain oikealla tavalla avattuna räjähteet eivät tuhoa tätä molemmille osapuolille tärkeää kalustoa.

Tästä huolimatta molemmat osapuolet kokevat tärkeäksi hallita näitä varastoja, kunnes lukitusjärjestelmät onnistutaan murtamaan.

Ilveskallion asukkaat

Ilveskallion asukkaat ovat pääasiassa alueella pitkään asuneita, mutta osa on uusia pakolaisia taisteluiden runtelemilta alueilta. Asukkaat ovat pyrkineet pysyttelemään erossa sisällissodasta mahdollisimman paljon, vaikka joitakin perheenjäseniä asukkaista on siirtynyt taistelemaan molempien osapuolien riveihin.

Kuitenkin kyläläiset ovat ymmärtäneet rauhan ylläpidon merkityksen ja keskittyneet selviytymiseen, sillä sähköä ja vettä ei alueelle saada kuin aggregaateista ja kauempaa tuotuna. Tämän takia läheisen järven kalastajayhteisö onkin noussut tärkeäksi yhteistyökumppaniksi alueen asukkaille.

Jatkuvasta sotilaiden läsnäolosta johtuen on siviileiltä aseet kerätty pois, mutta joskus etsinnöissä on niitä löydetty ihmisten hallusta tai kätköistä.

Uusi toimija

Kesäkuun aikana molemmat osapuolet raportoivat vihollishavainnoista ja pienistä iskuista rannikkokaupungeissaan. Aluksi luullaan kyseessä olevan toisen osapuolen erikoisjoukot. Heinäkuun aikana havainnot siirtyvät sisämaahan asti.

Nyt on käynyt selväksi, että konfliktiin osallistuu myös kolmas, lempinimeltään ”Sininen”, toimija. On kuitenkin epäselvää, mitä joukkoja nämä ovat, mistä ne saavat tukensa tai mitkä ovat niiden tavoitteet. Sinisen sotilaita ei ole saatu vielä kiinni elävänä tai kuolleena.

Osapuolet

Riippumatta asuinläänistäsi voit valita haluamasi osapuolen

Ilmoittautumisohjeet

Uusimaa

Etelä-Suomen joukoista koottu mekanisoitu jääkäriosasto. Tunnistat Uudenmaan joukot punaisista hihanauhoista tai ajoneuvolipuista.

Osapuolen yleiset vaatimukset

  • Sallitut maastopuvut: Marpat, Cadpat, Vegetato, Multicam, Multicam Tropical, MTP, AOR 2, Digital Flora, ATACS FG, M90, M05, M91, M98, M84, M62
  • Hihanauha: Punainen + kuulaportti ilmoittautumisen ID
  • Ikäraja: 17 vuotta, ryhmänjohtajan on oltava vähintään 18-vuotias.
  • Ajoneuvoja: Kyllä
  • Pataljoonan komentaja: Petteri Suhonen

Joukkueet

Jääkärikomppania (+150 pelaajaa)

  • Jääkärikomppania koostuu useista joukkueista, joiden tehtävänä on suorittaa vaativia isku-, puolustustehtäviä ja muita pataljoonan johdon käskemiä tehtäviä.
  • Jääkärikomppanian ryhmänjohtajan on tärkeä informoida joukkueenjohtajaa/komppanian päälikköä ryhmälle sopivasta pelityylistä ja ryhmän valmiuksista etukäteen, jotta toimivat johtajat pystyvät paremmin ennakoimaan ryhmän suorituskykyä.
  • Komppania majoittuu oman osapuolen tukikohtaan.
  • Komppanian toimintaa tuetaan ajoittain (pelinjohdon) kuorma-autoilla.

Mekanisoitu jääkärijoukkue (<100 pelaajaa)

  • Joukkueen tarkoitus on suorittaa vaativia isku- ja tukitehtäviä ajoneuvoin pataljoonan johdon ohjeiden mukaan. Pataljoonan komentaja linjaa omat odotuksensa ja käyttöajatuksensa mekanisoidun jääkärijoukkueen suhteen.
  • Joukkue majoittuu oman osapuolen tukikohtaan.
  • Vaatimuksena osapuolelle on ajoneuvon tuominen peliin tai paikka oman porukan ajoneuvossa. Tai vuokraa itsellesi ja porukallesi mönkijöitä paikan päälle toimitettuna sähköpostitse: [javascript protected email address]!
  • Oman ajoneuvon tuovat, laittakaa kuva ajoneuvostanne: [javascript protected email address]

Tiedustelujoukkue (n. +/- 30 pelaajaa)

  • Joukkue suorittaa tiedustelu-, häirintä- ja muita tehtäviä pataljoonan johdon ohjeiden mukaan.
  • Joukkueen taistelijoilta odotetaan suurempaa kykyä toimia itsenäisesti kentällä! Tarkemmat linjaukset vaatimuksista joukkueen toimintakyvylle antaa pataljoonan komentaja.
  • Joukkue voi käyttää liikkeensä edistämiseen esim. mönkijöitä. Vuokraa mönkijä käyttöösi pelin ajaksi: [javascript protected email address]
  • Pelaajat majoittuvat oman osapuolen tukikohtaan, elleivät sovi muuta pataljoonan johdon kanssa.
  • Joukkueen pelaajat voivat käyttää Ghillie pukua, housuja tai takkeja, joiden kanssa hihanauhaa saa pitää vasemmassa nilkassa muista joukoista poiketen.

Esikuntajoukkue ja Pataljoonan komentaja

Huom! Otamme vastaan edelleen osapuolen komentajaksi/komentoryhmäksi. Hakemus on vapaamuotoinen ja se lähetetään osoitteeseen [javascript protected email address]
  • Jos komentajalta/komentoryhmästä löytyy kokemusta VIRVE-verkon käytöstä tai johtamisjärjestelmistä, niin se on hyvä tuoda esille hakemuksessa.
  • Yksittäiset hakemukset esikuntajoukkueen jäseneksi menevät organisaattorien kautta([javascript protected email address]) osapuolikomentajalle, joka loppupeleissä valitsee esikuntajoukkueensa rakenteen ja henkilöstön.
  • Joukkueen tarkoitus on ylläpitää osapuolen tukikohtaa yhdessä muiden joukkueiden kanssa ja johtaa osapuolen toimintaa
  • Pataljoonan komentajan tehtävänä on vastata koko osapuolen pelillisestä toiminnasta tapahtuman ajan.
  • Pelinjohto tarjoaa pataljoonan komentajalle käyttöön komentoteltan (ingame), sähkön, vettä, nykyaikaisen taistelunjohtojärjestelmän ja tietyn määrän päätelaitteita jaettavaksi alajohtoportaille.
  • Komentajan apuna toimii pelinjohtoon kuuluva organisaattori, jotta yhteydenpito pelinjohdon suuntaan nopeutuu.
  • On suositeltavaa, että pataljoonan komentaja kokoaa oman esikuntajoukkueensa mahdollisimman aikaisin ennen tapahtumaa.
  • Pataljoonan komentajahakemukset sähköpostitse: [javascript protected email address]

Pirkanmaa

Pirkanmaan joukoista koottu mekanisoitu jääkäripataljoona. Tunnistat Pirkanmaan joukot keltaisista hihanauhoista tai ajoneuvolipuista.

Osapuolen yleiset vaatimukset

  • Sallitut maastopuvut: Flecktarn, DPM, Partizan, Flora, OD (Od, Od-Gorka, RG), Woodland (US, PL, CCE), Australian DPCU, Belgian woodland, Tigerstripe.
  • Hihanauha: Keltainen + kuulaportti ilmoittautumisen ID
  • Ikäraja: 17 vuotta, ryhmänjohtajan on oltava vähintään 18-vuotias.
  • Ajoneuvoja: Kyllä
  • Pataljoonan komentaja: ???

Joukkueet

Jääkärikomppania (+150 pelaajaa)

  • Jääkärikomppania koostuu useista joukkueista, joiden tehtävänä on suorittaa vaativia isku-, puolustustehtäviä ja muita pataljoonan johdon käskemiä tehtäviä.
  • Jääkärikomppanian ryhmänjohtajan on tärkeä informoida joukkueenjohtajaa/komppanian päälikköä ryhmälle sopivasta pelityylistä ja ryhmän valmiuksista etukäteen, jotta toimivat johtajat pystyvät paremmin ennakoimaan ryhmän suorituskykyä.
  • Komppania majoittuu oman osapuolen tukikohtaan.
  • Komppanian toimintaa tuetaan ajoittain (pelinjohdon) kuorma-autoilla.

Mekanisoitu jääkärijoukkue (<100 pelaajaa)

  • Joukkueen tarkoitus on suorittaa vaativia isku- ja tukitehtäviä ajoneuvoin pataljoonan johdon ohjeiden mukaan. Pataljoonan komentaja linjaa omat odotuksensa ja käyttöajatuksensa mekanisoidun jääkärijoukkueen suhteen.
  • Joukkue majoittuu oman osapuolen tukikohtaan.
  • Vaatimuksena osapuolelle on ajoneuvon tuominen peliin tai paikka oman porukan ajoneuvossa. Tai vuokraa itsellesi ja porukallesi mönkijöitä paikan päälle toimitettuna sähköpostitse: [javascript protected email address]!
  • Oman ajoneuvon tuovat, laittakaa kuva ajoneuvostanne: [javascript protected email address]

Tiedustelujoukkue (n. +/- 30 pelaajaa)

  • Joukkue suorittaa tiedustelu-, häirintä- ja muita tehtäviä pataljoonan johdon ohjeiden mukaan.
  • Joukkueen taistelijoilta odotetaan suurempaa kykyä toimia itsenäisesti kentällä! Tarkemmat linjaukset vaatimuksista joukkueen toimintakyvylle antaa pataljoonan komentaja.
  • Joukkue voi käyttää liikkeensä edistämiseen esim. mönkijöitä. Vuokraa mönkijä käyttöösi pelin ajaksi: [javascript protected email address]
  • Pelaajat majoittuvat oman osapuolen tukikohtaan, elleivät sovi muuta pataljoonan johdon kanssa.
  • Joukkueen pelaajat voivat käyttää Ghillie pukua, housuja tai takkeja, joiden kanssa hihanauhaa saa pitää vasemmassa nilkassa muista joukoista poiketen.

Esikuntajoukkue ja Pataljoonan komentaja

Huom! Otamme vastaan edelleen osapuolen komentajaksi/komentoryhmäksi. Hakemus on vapaamuotoinen ja se lähetetään osoitteeseen [javascript protected email address]
  • Jos komentajalta/komentoryhmästä löytyy kokemusta VIRVE-verkon käytöstä tai johtamisjärjestelmistä, niin se on hyvä tuoda esille hakemuksessa.
  • Yksittäiset hakemukset esikuntajoukkueen jäseneksi menevät organisaattorien kautta([javascript protected email address]) osapuolikomentajalle, joka loppupeleissä valitsee esikuntajoukkueensa rakenteen ja henkilöstön.
  • Joukkueen tarkoitus on ylläpitää osapuolen tukikohtaa yhdessä muiden joukkueiden kanssa ja johtaa osapuolen toimintaa
  • Pataljoonan komentajan tehtävänä on vastata koko osapuolen pelillisestä toiminnasta tapahtuman ajan.
  • Pelinjohto tarjoaa pataljoonan komentajalle käyttöön komentoteltan (ingame), sähkön, vettä, nykyaikaisen taistelunjohtojärjestelmän ja tietyn määrän päätelaitteita jaettavaksi alajohtoportaille.
  • Komentajan apuna toimii pelinjohtoon kuuluva organisaattori, jotta yhteydenpito pelinjohdon suuntaan nopeutuu.
  • On suositeltavaa, että pataljoonan komentaja kokoaa oman esikuntajoukkueensa mahdollisimman aikaisin ennen tapahtumaa.
  • Pataljoonan komentajahakemukset sähköpostitse: [javascript protected email address]

Siviilit

Ilveskallion alueelta löytyy kolme siviilien asuttamaa kylää. Idästä isoimpana Tiirikylä ja Hakionmäen länsipuolelta Hakionkylä. Paikalliset kalastajat ovat viimeisimpänä perustaneet Hepolammen rannalle pienen kalastajakylän.

Osapuolen yleiset vaatimukset

  • Varusterajoitukset: Siviilivaatetus
  • Hihanauha: Vihreä + kuulaportti ID
  • Ikäraja: 16 vuotta
  • Ajoneuvoja: Ei pelinjohdon tarjoamana
  • Aserajoitukset: Suurin osa siviileistä on todennäköisesti koko pelin aseettomia. Asiasta sovitaan erikseen pelinjohdon kanssa. Pistoolit, haulikot, kertalaukeavat kiväärit.
  • Siviileillä tärkeä rooli pelin tehtävissä ja tarinassa! Tilaa kuitenkin myös omalle ideoinnille.
  • Alennettu pelimaksu
  • Osapuolen komentaja: Kyläpäälikkö Yeti Kakko
  • Lähetä toiveroolisi ilmoittautumisen jälkeen sähköpostitse [javascript protected email address]

Siviiliroolit

Kalastajat

  • Kalastajat asuvat järven rannalla kodassa kalastaen elinkeinokseen.

Kyläläiset

  • Kyläläiset asuttavat alueella sijaitsevia kyliä(2kpl). Hakionkylästä löytyy siviililääkäri ja hänen lääkäriasemansa.

Muut osapuolet



Vieraan toimijan joukot

Huom! Osapuoli on täynnä

Muihin osapuoliin luokitellaan tuntemattoman valtion tiedustelujoukot. Joukkojen läsnäolon ja toiminnan tarkoitusta alueella ei tiedetä.

  • Varusterajoitukset: Maastokuviota ei ole rajoitettu, ryhmällä mieluiten sama maastopuku. Ghilliet sallittu, jonka kanssa hihanauhaa voi pitää vasemmassa nilkassa.
  • Hihanauha: Sininen + kuulaportti ID
  • Ikäraja: 18 vuotta
  • Ajoneuvoja: ???
  • Osapuolen johtaja: ???
  • Osapuolelle toivotaan yhtenäisiä peliporukoita kooltaan 5-10hlö
  • Osapuolella ei ole samanlaista tukikohtaa kuin punaisella ja keltaisella. Pelaajat majoittuvat pelialueelle itse perustamiinsa majoitteisiin.
  • Pelaajien tulee kyetä selviytymään koko peli täysin omillaan! Ainoastaan vesitäydennyksiä on saatavissa merkittävimmiltä paikoilta pelialueella ja huoltotilauksina pelinjohdolta oman osapuolen johdon kautta.
  • Pelinjohto pitää oikeuden haastatella ilmoittautuneita peliporukoita, ja päättää onko peliporukka tarpeeksi valmistautunut osapuolen toimintaan.
  • Osaston johtajahakemukset sähköpostitse: [javascript protected email address]

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen tapahtuu lähettämällä hakemus osoitteeseen [javascript protected email address].

Hakijamäärän ylittäessä osapuolen vahvuuden arvomme 2.1. klo 20 mennessä paikat hakijoiden kesken. HUOM! Siniselle osapuolelle haluvat voivat ennen valintaa varata paikan jostain muusta pelin osastosta.

Hakemuksen siniselle osapuolelle tulee sisältää seuraavat tiedot ja vastaukset:

  • Hakijoiden nimet ja iät.
  • Miten ryhmänne aikoo majoittua tapahtuman aikana?
  • Kuinka paljon vettä aijotte varata mukaanne per pelaaja?
  • Minkälaista ruokaa aijotte varata mukaanne tapahtuman ajaksi?
  • Miten aijotte varautua, jos sääennuste lupaa koko viikonlopuksi sadetta?
  • Minkälaisilla laitteilla oletatte pitävänne yhteyttä osapuolenne muihin osastoihin ja johtoon?
  • Onko teillä aikaisempaa kokemusta MilSim­airsoft tapahtumista tai vastaavista pidempiaikaisista retkistä/harjoituksista, joissa olette joutuneet selviytymään täysin ilman mitään huoltoa?

Lähetämme teille viestiä takaisin ainoastaan, jos

  1. emme näe teitä vastaustenne perusteella tarpeeksi valmistautuneiksi
  2. olette saaneet paikan osastossa 2.1. klo 20 suoritetun arvonnan jälkeen.



Ydistyneet kansakunnat

UN eli kansallisemmin YK osapuolen tarkoituksena on tarkkailla vallitsevaa sisällissotaa operaatiossa UNOF (United Nations Observers in Finland) ja raportoida siitä eteenpäin (pelin)johdolle.

  • Varusterajoitukset: Maastokuvio vapaa, aavikkokuviot suositeltuja. Vaaleansininen kypärä, sininen suojaliivi, vaaleansininen baretti tai vaaleansininen lippalakki pakollinen
  • Hihanauha: Vihreä + kuulaportti ID
  • Ajoneuvoja: ???
  • Osapuolen johtaja: ???
  • Osapuoli majoittuu YK-leiriin, lähelle siviilejä. Huolto (sähkö+vesi) tapahtuu siviilien kylien kautta.
  • Osapuolen vahvuus on alle 10hlö. Pelaajat voivat toimia osan pelistä myös pelinjohdossa.
  • Ikäraja 18-vuotta
  • 100% Larp-henkinen osapuoli, joka toteuttaa pelinjohdon haluamaa toimintaa!
  • Osaston johtajasta tulee osa tapahtuman pelinjohtoa ja pääsee näin vaikuttamaan voimakkaasti oman osastonsa käyttöön pelissä. Hakemukset sähköpostitse: [javascript protected email address]


ETYJ

OSCE(Organization for Security and Co-operation in Europe), eli kansallisemmin ETYJ(Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö) osapuolen tarkoituksena on tarkkailla vallitsevaa sisällissotaa tukena operaatiossa UNOF (United Nations Observers in Finland) ja raportoida siitä eteenpäin Yhdistyneille Kansakunnille.

Osapuolen yleiset vaatimukset

  • Varusterajoitukset: Sinivalkoinen siviilivaatetus, lisäksi suositellaan (valkoisia/sinisiä) suoja-, huomioliivi ja/tai kypärää
  • Hihanauha: Vihreä + kuulaportti ID
  • Ajoneuvoja: ???
  • Aserajoitukset: Ei aseita
  • Osapuolen komentaja: YK johtaja vastaa myös ETYJ:stä
  • Osapuoli majoittuu YK-tukikohdassa. Huolto (sähkö+vesi) tapahtuu siviilien kylien kautta.
  • Osapuolen vahvuus on maksimissaan muutamia pelaajia. Pelaajat voivat toimia osan pelistä myös pelinjohdossa.
  • Ikäraja 18-vuotta
  • • 100% Larp-henkinen osapuoli, joka toteuttaa pelinjohdon haluamaa toimintaa!